Internet

Ericsson Mobility Report: do końca 2025 roku liczba abonentów 5G przekroczy 2,6 mld

  • Do końca 2025 roku sieci 5G będą obejmowały swoim zasięgiem 65% światowej populacji. A także będą obsługiwały 45% globalnego, mobilnego transferu danych.
  • W roku 2025 użytkownicy smartfonów będą przesyłali miesięcznie średnio 24 GB danych (obecnie – 7,2 GB). Będzie to wynikało z rosnącej popularności serwisów wideo oraz z udostępnienia nowych usług.
  • Szacuje się, że liczba połączeń komórkowych działających w ramach Internetu Rzeczy wzrośnie z 1,3 mld na koniec 2019 roku do 5 miliardów na koniec 2025 roku.
Ericsson (NASDAQ: ERIC) przewiduje, że w ciągu sześciu najbliższych lat liczba abonentów korzystających z technologii 5G przekroczy 2,6 mld. Będzie to możliwe dzięki stałej i szybkiej rozbudowie całego ekosystemu 5G. Prognoza ta została opublikowana w tegorocznym, listopadowym wydaniu raportu „Ericsson Mobility Report” wraz z innymi przewidywaniami dotyczącymi tego, jak wedle firmy Ericsson kształtować się będzie rynek pod koniec 2025 roku.

Autorzy raportu „Ericsson Mobility Report” przewidują, że średni, miesięczny transfer danych dokonywany przy użyciu jednego smartfona wzrośnie z 7,2 GB obecnie do 24 GB do końca 2025 roku. Będzie to wynikało częściowo z nowych zachowań konsumenckich, takich jak prowadzenie streamingu w technologii wirtualnej rzeczywistości. 7,2 GB to ilość wystarczająca do przesłania codziennie 21 minut filmu w jakości HD (1280 x 720). 24 GB pozwalają już przesłać codziennie 30 minut materiału wideo HD oraz sześć minut treści związanych z technologią wirtualnej rzeczywistości.

Raport przewiduje także, że do końca 2025 roku sieci 5G będą obejmowały swoim zasięgiem 65% światowej populacji. A także będą obsługiwały 45% globalnego, mobilnego transferu danych.

Wiodący operatorzy telekomunikacyjni w Azji, Australii, Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Ameryce Północnej uruchomili swoje sieci 5G w roku 2019. W Korei Południowej, w której sieć 5G działa już od kwietnia 2019 roku, odnotowywany jest znaczny wzrost zainteresowania tym nowoczesnym rozwiązaniem. Do końca września 2019 roku wszyscy lokalni operatorzy komórkowi pozyskali już ponad 3 miliony abonentów korzystających z technologii 5G.

Uruchomienie sieci 5G w Chinach, które miało miejsce pod koniec października, również spowodowało konieczność zaktualizowania prognoz dotyczących liczby abonentów, którzy wykupią usługi 5G do końca 2019 roku – z 10 na 13 milionów.

Fredrik Jejdling, Wiceprezes firmy Ericsson i Dyrektor ds. Sieci, zauważa: „Cieszymy się, że sieć 5G budzi tak duże zainteresowanie niemal wśród wszystkich producentów sprzętu. W roku 2020 urządzenia kompatybilne z 5G wejdą na rynek masowy, co jeszcze bardziej zwiększy popularność nowego standardu komunikacji. Pytanie nie brzmi już czy, lecz jak szybko będziemy w stanie wykorzystać jego możliwości. Zaspokajając przy tym samym konkretne potrzeby konsumentów indywidualnych i biznesowych. Standard 4G jest ważnym rozwiązaniem zapewniającym możliwość komunikowania się w wielu rejonach świata. Modernizacja sieci również odgrywa istotną rolę w transformacji technologicznej, której doświadczamy.”

Biorąc pod uwagę aktualne tempo wzrostu popularności 5G, oczekuje się, że liczba abonentów korzystających z tego rozwiązania będzie rosła znacznie szybciej niż w przypadku LTE. Nowa technologia będzie zyskiwać na popularności najszybciej w Ameryce Północnej. Zgodnie z przewidywaniami, do końca 2025 roku z 5G korzystać będzie aż 74% abonentów. Kolejne miejsca w rankingu zajmą: Azja Północno-Wschodnia (56%) oraz Europa (55%).

W raporcie „Ericsson Mobility Report” przedstawiono również inne prognozy. Łączna liczba połączeń komórkowych działających w ramach Internetu Rzeczy wzrośnie z 1,3 mld na koniec 2019 roku do 5 mld na koniec 2025 roku. A to oznacza roczny przyrost o 25%. Szacuje się, że 52% połączeń IoT będzie realizowanych w roku 2025 z wykorzystaniem technologii NB-IoT oraz Cat-M.

W III kwartale 2019 roku odnotowano znaczący, bo aż 68% wzrost ilości przesyłanych danych (liczony rok do roku). Wynika on z większej liczby posiadaczy smartfonów w Indiach. Z rosnącego miesięcznego transferu danych na użytkownika odnotowanego w Chinach. A także z rosnących możliwości samych urządzeń, rosnącej objętości przesyłanych treści oraz przystępnych cen taryf.

Spostrzeżenia klientów przedstawione w artykułach opracowanych przy współpracy z partnerami zewnętrznymi

W raporcie opublikowano również artykuł opracowany przy współpracy z SK Telekom. Przedstawiono w nim szczegółowo stosowaną przez południowokoreańskiego operatora strategię wdrażania 5G w ramach klastrów. Strategia ta skupia się głównie na zapewnieniu klientom wysokiej jakości rozwiązań 5G. A także na udostępnieniu im innowacyjnych usług w wybranych lokalizacjach geograficznych.

Kolejny artykuł, napisany wspólnie z MTN Group, przedstawia działania południowoafrykańskiego operatora, które koncentrują się na jakości obsługi klientów i na zachowaniu ich lojalności. Tego typu podejście przełożyło się na wymierną poprawę jakości sieci oraz na zyski komercyjne generowane w Ruandzie i Ghanie.

Raport zawiera również dogłębną analizę planów taryfowych stosowanych przez poszczególnych operatorów. Wynika z niej, że u większości operatorów, którzy uruchomili usługi 5G, zostały one wycenione około 20 procent wyżej niż obecna oferta 4G. Ostatni z artykułów opisuje zastosowanie Internetu Rzeczy w sektorze motoryzacyjnym – zarówno w rozwiązaniach związanych z transportem pasażerskim, jak i towarowym.

Firma Ericsson zawarła już z różnymi operatorami telekomunikacyjnymi ponad 75 umów na komercyjne wdrożenie sieci 5G. 23 sieci rozpoczęły już działalność.

źródło: ericsson