GSMSmartfony i Telefony Komórkowe

Ma maksymalnie 1,5 roku, kosztuje ponad 1 000 zł i nie ma rodzeństwa

Jak wynika z Raportu Smart Barometr 2025, opracowanego przez IQS dla bolttech, większość Polaków korzysta tylko z jednego, stosunkowo nowego modelu smartfona o wartości przekraczającej 1 000 zł. Jak wygląda dziś cykl życia tego urządzenia w Polsce i jakie czynniki mogą wpłynąć na jego przyszłość?

Jeden smartfon, więcej lat użytkowania

Blisko ¾ Polaków (73%) korzysta na co dzień wyłącznie z jednego smartfona. Spada jednocześnie liczba osób korzystających z dwóch telefonów. Obecnie wynosi 18%, a w 2022 r., gdy zrealizowano pierwszą edycję Raportu Smart Barometr, sięgała 23%. Choć najczęściej urządzenie ma mniej niż 1,5 roku, rośnie odsetek konsumentów, którzy pozostają przy tym samym modelu przez ponad 3 lata – w 2022 r. było to 9%, a dziś już 16%.

Większość transakcji zakupu (90%) nadal dotyczy nowych smartfonów, 8% użytkowników wybiera smartfony używane, a 2% ankietowanych zregenerowane. To również urządzenia używane, które przeszły jednak proces technicznej weryfikacji i przywrócenia do pełnej sprawności. Najchętniej dokonujemy zakupów u operatorów komórkowych (29%) i w sklepach RTV/AGD (24%), korzystając głównie z płatności gotówką (29%) lub ratalnej u operatora (27%).

Przesłanki funkcjonalne, a nie impuls zakupowy

Najczęstszą przyczyną wymiany sprzętu pozostaje jego zużycie – 47% użytkowników wymienia urządzenie po awarii, a 44% z powodu spadku wydajności baterii. Rzadziej decyzję o zakupie podejmujemy ze względu na atrakcyjną ofertę (17%) lub premierę nowego modelu (4%).

– Te dane jasno pokazują, że Polacy coraz częściej kupują smartfony „z konieczności”. Taki wynik może świadczyć o kilku równoległych zjawiskach. Po pierwsze, wzrost cen urządzeń – szczególnie w segmencie premium – zmienia ekonomiczne uzasadnienie częstej wymiany. Po drugie, konsumenci oczekują dziś od smartfona większej trwałości i niezawodności, co przekłada się na dłuższy cykl życia produktu. Po trzecie, rynek nasyca się technologicznie – różnice między kolejnymi generacjami urządzeń są mniej odczuwalne, co również osłabia potrzebę szybkiej wymiany – mówi Przemysław Kuraczyk, Business Growth Director w IQS.

Ekosystem urządzeń i niewykorzystany potencjał usług

System Android pozostaje dominujący (85%), podczas gdy iOS stanowi 12% rynku. W codziennym użytkowaniu coraz ważniejszą rolę odgrywa ekosystem urządzeń. Ponad połowa ankietowanych korzysta ze słuchawek bluetooth (55%). 43% respondentów integruje smartfon z telewizorem, co stanowi ogromny wzrost w porównaniu do zaledwie 1% w poprzednim badaniu. Podobną dynamikę wzrostu widać w przypadku integracji smartfonów z systemami samochodowymi – obecnie robi to co trzeci badany (32%), podczas gdy wcześniej odsetek ten wynosił jedynie 1%. Swoją popularność utrzymują smartwatche (37%) i głośniki (36%), natomiast wyraźnie spada zainteresowanie smartbandami, z których korzysta już tylko 10% badanych w porównaniu do 22% w poprzedniej edycji badania.

– Dane z Raportu Smart Barometr 2025 rzucają światło na kluczowe aspekty funkcjonowania smartfonów w ekosystemie innych urządzeń oraz na wykorzystanie dodatkowych usług przez polskich użytkowników. Obserwujemy wyraźny trend wzrostu znaczenia ekosystemu urządzeń w codziennym życiu Polaków. Znacznie więcej respondentów niż w poprzednim badaniu integruje swoje smartfony z telewizorami, systemami samochodowymi. Popularnością cieszą się również słuchawki bluetooth, smartwatche i głośniki bezprzewodowe. Interesującym zjawiskiem jest natomiast spadek zainteresowania smartbandami, co może sugerować zmianę preferencji użytkowników w zakresie monitorowania aktywności – dodaje ekspert IQS.

Choć użytkownicy coraz częściej budują wokół smartfona własny ekosystem urządzeń, nadal rzadko decydują się na dodatkowe usługi wspierające ochronę i komfort użytkowania. Najczęściej wybieraną usługą jest ochrona sprzętu przed uszkodzeniem (20%), a kolejne to dodatkowa gwarancja na wypadek awarii (15%) oraz program antywirusowy (6%). Ponad połowa użytkowników (64%) nie korzysta z żadnych usług dodatkowych, co pokazuje, jak duży potencjał rozwoju mają na polskim rynku rozwiązania takie jak ochrona, serwis czy programy odkupu smartfonów.

Elastyczne modele użytkowania

– Cykl życia smartfonów w Polsce wyraźnie się wydłuża – konsumenci podejmują coraz bardziej świadome decyzje zakupowe, a rosnące ceny urządzeń skłaniają ich do dłuższego użytkowania posiadanych modeli. Widzimy, że coraz więcej osób korzysta z tego samego telefonu ponad trzy lata, co pokazuje, jak ważne stają się kwestie niezawodności i ochrony urządzenia. Jednocześnie widzimy też, że nadal duża liczba osób (17%) chciałaby wymieniać smartfony częściej, nawet co roku – mówi Paulina Dobkowska, Rental Business Line Director w bolttech. W takim kontekście naturalnym kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem. – To rozwiązanie, które może być atrakcyjną alternatywą dla osób szukających większej elastyczności – szczególnie w czasach rosnących cen. Najem pozwala użytkownikom korzystać z nowoczesnych urządzeń w przewidywalnym modelu kosztowym, z możliwością regularnej wymiany sprzętu i dodatkowymi usługami w pakiecie. Takie podejście nie zastępuje tradycyjnego modelu własności, ale może być jego uzupełnieniem – dodaje ekspertka.

Choć obecnie 79% użytkowników smartfonów nie słyszało o tej możliwości, zainteresowanie usługą rośnie – szczególnie wśród posiadaczy iPhone’ów, wśród których znajomość modelu wynajmu sprzętu potwierdza dziś 31% osób. – Co ciekawe, Polacy są gotowi rozszerzyć takie podejście również na inne kategorie urządzeń – laptopy, tablety czy smartwatche – co pokazuje, że trend elastycznego korzystania z elektroniki dopiero zaczyna się kształtować na naszym rynku – komentuje Paulina Dobkowska zbolttech.

Świadome wybory – nowe możliwości

Smart Barometr 2025 pokazuje, że użytkownicy coraz bardziej świadomie zarządzają swoimi smartfonami, dążąc do ich dłuższego użytkowania i lepszego wykorzystania ich wartości. Choć rynek wciąż się rozwija, coraz większe zainteresowanie elastycznymi formami dostępu do elektroniki – jak najem – może znacząco zmienić sposób korzystania ze smartfonów w Polsce. W nadchodzących latach kluczowe będzie rozwijanie usług, które pozwolą użytkownikom nie tylko bezpiecznie sprzedać, ale także wygodnie wynająć lub odnowić urządzenie, zapewniając sobie dostęp do nowoczesnej technologii na przejrzystych warunkach.

O badaniu

Raport Smart Barometr 2025 został zrealizowany przez firmę IQS na zlecenie bolttech. Dane pochodzą z reprezentatywnej próby 1000 osób w wieku 18-60 lat, dobranej pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu. Badanie przeprowadzono metodą CAWI (standaryzowane wywiady kwestionariuszowe) na panelu internetowym Opinie.pl w dniach 6-12 listopada 2024 roku. Średni czas wypełnienia ankiety wyniósł 11 minut.

Analiza wyników została przygotowana w oparciu o dane z najnowszego pomiaru (2024) oraz porównanie ich z danymi z poprzedniej edycji badania (2022), co pozwala na identyfikację kluczowych trendów i zmian w zachowaniach użytkowników smartfonów w Polsce.

O bolttech 

bolttech to międzynarodowa firma insurtech, której misją jest zbudowanie globalnego, opartego na technologii ekosystemu dla ubezpieczeń. bolttech obsługuje klientów na ponad 35 rynkach w Ameryce Północnej, Azji, Europie i Afryce. 

Bazując na kompetencjach cyfrowych i kompleksowej analizie danych, bolttech łączy ubezpieczycieli, dystrybutorów i klientów, aby ułatwić kupowanie i sprzedawanie ubezpieczeń i produktów ochronnych. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.bolttech.io.

Źródło: bolttech materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *