Raport o Roam Like At Home
Polscy abonenci korzystają z usługi roamingu w EOG nawet osiem razy więcej, niż goście z EOG w naszym kraju. Tak ogromny wzrost ruchu po wprowadzeniu RLAH, czyli Roam Like At Home powoduje zwiększone koszty operatorów – wynika z raportu UKE.
Zasada RLAH ( Roam Like At Home ) zaczęła obowiązywać 15 czerwca 2017 roku w wyniku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Zgodnie z powyższą zasadą korzystanie z usług telekomunikacyjnych w trakcie okresowych podróży na terenie Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego powinno być rozliczane na takich samych zasadach jak w kraju. A zatem bez dodatkowych, innych niż stawki krajowe, opłat za wykonywane rozmowy, SMS-y oraz korzystanie z internetu.
Jak wynika z raportu UKE, blisko 64 proc. Polaków pozytywnie ocenia te zmiany. I chętnie korzysta z roamingu. Już w pierwszym miesiącu funkcjonowania nowych przepisów zużycie danych w roamingu wzrosło o blisko 1600 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku. A Polska, obok Bułgarii i Rumunii, jest liderem pod względem średniej liczby minut połączeń wykonywanych w unijnym roamingu na użytkownika. W III kwartale 2017 było to średnio 41 minut miesięcznie. Prawie trzy razy więcej niż średnio w EOG (14,23 minuty). Zdarza się nawet, że użytkownik w ciągu miesiąca wykorzystał ponad 32 000 minut wychodzących. Gdy średnie wykorzystanie w sieci jego operatora wynosiło 144 minuty. Rekord w nadmiernym korzystaniu z usługi transmisji danych to prawie 500 GB w ciągu miesiąca (średnia wyniosła nieco ponad 400 MB). Najwięcej usług roamingowych używamy w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoszech.
Dla polskich operatorów oznacza to jednak straty. A tym samym obniżenie potencjału inwestycyjnego. Raportu UKE pokazuje, że łącznie rynek usług mobilnych w pierwszym roku stosowania zasady Roam Like At Home – RLAH stracił 350 mln zł (to 5,2 proc. marży usług mobilnych). Najbardziej kosztowny okazał się zakup hurtowego ruchu roamingowego. Stanowi on średnio 84 proc. kosztów roamingowych operatora.
Konieczne okazało się wdrożenie mechanizmu zrównoważonego modelu opłat krajowych (sustainability). Zgodnie z którym operator ponoszący stratę powyżej 3 proc. marży usług mobilnych może zwrócić się do Prezesa UKE o pozwolenie na stosowanie dodatkowych opłat w roamingu regulowanym. Wnioski w tej sprawie złożyło 12 operatorów (4 MNO i 8 MVNO), a naliczanie dodatkowych opłat wdrożyło ośmiu. Niektórzy operatorzy pomimo otrzymania pozwolenia na stosowanie dodatkowych opłat obawiają się, że ich wdrożenie pogorszy atrakcyjność oferty i tym samym doprowadzi do utraty klientów.
źródło: uke