Sony Semiconductor Solutions wprowadza przetwornik obrazu CMOS przeznaczony do kamer samochodowych, o wiodącej na rynku rozdzielczości efektywnej 17,42 megapiksela
Zaawansowane wykrywanie i efektywność rozpoznawania zwiększą bezpieczeństwo zautomatyzowanego kierowania pojazdem.
Firma Sony Semiconductor Solutions Corporation (SSS) zapowiedziała wprowadzenie nowego przetwornika obrazu CMOS IMX735. Urządzenie jest przeznaczone do kamer samochodowych i wyróżnia się najwyższą na rynku*1 efektywną rozdzielczością: 17,42 megapiksela*2. Nowy przetwornik ułatwi rozwój systemów kamer samochodowych zapewniających zaawansowane wykrywanie i efektywność rozpoznawania, a w rezultacie przyczyni się do bezpiecznego, zautomatyzowanego kierowania pojazdem.
IMX735 – przetwornik obrazu CMOS do kamer samochodowych |
Aby systemy automatyzacji umożliwiały zautomatyzowane prowadzenie pojazdów, muszą zapewniać zaawansowane, precyzyjne wykrywanie i efektywne rozpoznawanie całego otoczenia pojazdu (360°). Rodzi to znaczny popyt na przetworniki obrazu, które mogą pomóc w osiągnięciu takich właściwości i przyczynią się do rozwoju bardziej zaawansowanych systemów kamer samochodowych.
Nowy przetwornik obrazu ma najwyższą na rynku*1 liczbę pikseli. Efektywna rozdzielczość 17,42 megapiksela*2 pozwala rejestrować w wysokiej rozdzielczości nawet odległe obiekty. Automatyczne systemy kierowania pojazdem często wykorzystują kamery samochodowe w połączeniu z czujnikami typu LiDAR i innymi. O ile typowe przetworniki obrazu CMOS odczytują wyjściowe dane z pikseli pionowo, rząd za rzędem, ten produkt generuje sygnał wyjściowy poziomo, kolumna za kolumną. Ułatwi to synchronizację kamer samochodowych wyposażonych w ten przetwornik z lidarami z mechanicznym systemem skanowania*3, ponieważ ich wiązki lasera również skanują otoczenie poziomo. Lepsza synchronizacja poprawi ogólną zdolność zautomatyzowanych systemów kierowania pojazdem do wykrywania i rozpoznawania.
Opracowana przez SSS struktura pikseli, która zwiększa natężenie oświetlenia powodujące nasycenie czujnika, oraz specjalny sposób ekspozycji zapewniają szeroki, 106-decybelowy zakres dynamiczny nawet w przypadku równoczesnego przetwarzania HDR (High Dynamic Range) i ograniczania migotania diod LED*4. W trybie priorytetu zakresu dynamicznego wartość ta wzrasta do 130 dB. To kreatywne rozwiązanie przeciwdziała prześwietleniu najjaśniejszych fragmentów obrazu nawet podczas rejestracji pod światło i zwiększa dokładność rejestracji obiektów w warunkach znacznych różnic jasności, na przykład przy wyjeździe z tunelu.
Główne cechy
■ Rozpoznawanie z dużej odległości dzięki najwyższej na rynku rozdzielczości 17,42 megapiksela
Najwyższa na rynku*1 efektywna rozdzielczość 17,42 megapiksela*2 pozwala rejestrować obrazy w wysokiej rozdzielczości i rozpoznawać obiekty na większą odległość. Dzięki temu możliwe jest lepsze wykrywanie warunków na drodze, pojazdów, pieszych i innych obiektów. Wczesne wykrywanie odległych obiektów w czasie jazdy pomaga zwiększyć bezpieczeństwo zautomatyzowanych systemów kierowania pojazdem.
■ Odczyt pikseli w kierunku poziomym — łatwiejsza synchronizacja z lidarami z mechanicznym systemem skanowania
Odczyt danych z pikseli w przetwornikach obrazu CMOS odbywa się zazwyczaj pionowo, rząd za rzędem. Ten produkt wykorzystuje natomiast odczyt poziomy, co oznacza, że dostarcza dane z kolejnych kolumn pikseli. Ułatwia to synchronizację z lidarami z mechanicznym systemem skanowania, w których również stosowany jest odczyt poziomy. W rezultacie dane z kamer samochodowych z tym przetwornikiem będzie można integrować na dalszym etapie przetwarzania z danymi z lidarów. Poprawi to ogólną zdolność zautomatyzowanych systemów kierowania pojazdem do wykrywania i rozpoznawania.
■ Szeroki zakres dynamiczny nawet w przypadku równoczesnego przetwarzania HDR i ograniczania migotania diod LED
Kierowanie pojazdami wymaga dokładnego wykrywania i rozpoznawania obiektów nawet w warunkach znacznych różnic jasności na drodze, na przykład przy wyjeździe z tunelu. Od kamer samochodowych oczekuje się również zdolności do tłumienia migotania diod LED nawet w trybie HDR, co wynika to z rosnącej popularności technologii LED w sygnalizatorach świetlnych i innych urządzeniach drogowych. Samodzielnie opracowana struktura pikseli i specjalny sposób ekspozycji zwiększają natężenie oświetlenia, przy którym dochodzi do nasycenia czujnika, i zapewniają szeroki, wynoszący 106 dB zakres dynamiczny nawet w przypadku równoczesnego przetwarzania HDR i ograniczania migotania diod LED. W trybie priorytetu zakresu dynamicznego wartość ta wzrasta do 130 dB. Taka konstrukcja pomaga osłabić niepożądane efekty*5 podczas rejestracji poruszających się obiektów.
■ Zgodność ze standardami wymaganymi w zastosowaniach motoryzacyjnych
Produkt został zakwalifikowany do testów niezawodności samochodowych podzespołów elektronicznych AEC-Q100 klasy 2 w produkcji masowej. SSS wdrożył także proces rozwoju zgodny z normą ISO 26262 (bezpieczeństwo funkcjonalne pojazdów) na poziomie bezpieczeństwa ASIL-B(D). Pomaga to zwiększyć niezawodność systemów kamer samochodowych.
■ Cyberbezpieczeństwo wymagane w zastosowaniach motoryzacyjnych (opcja)
Produkt może obsługiwać funkcje cyberbezpieczeństwa, takie jak uwierzytelnianie kamery za pomocą algorytmu klucza publicznego w celu weryfikacji autentyczności przetwornika obrazu CMOS, uwierzytelnianie obrazu w celu wykrycia ingerencji w pozyskane obrazy oraz uwierzytelnianie komunikacji w celu wykrycia ingerencji w komunikację sterującą.
Najważniejsze cechy
Nazwa modelu | IMX735 | |
Efektywna liczba pikseli | 3017 × 5777 (poziomo × pionowo), około 17,42 megapiksela | |
Rozmiar matrycy | Przekątna 13,70 mm (typ 1/1,17″) | |
Rozmiar piksela | 2,1 × 2,1 μm (poziomo × pionowo) | |
Liczba klatek na sekundę (wszystkie piksele) | 3AD 45 kl./s, 4AD 40 kl./s | |
Czułość (standardowa wartość F5.6, 1/30 s, skumulowana) | 880 mV (zielony piksel) | |
Zakres dynamiczny (standard EMVA 1288) | 106 dB (z osłabianiem migotania diod LED)130 dB (priorytet zakresu dynamicznego) | |
Zasilanie | Analogowe | |
ZasilanieInterfejs | Cyfrowe | 3,3 V |
Interfejs | 0,8 V | |
Szeregowe łącze wyjściowe MIPI CSI-2 (4 kanały / 2 kanały) | 1,8 V | |
Obudowa | Plastikowa BGA, 236 wyprowadzeń | |
Wymiary obudowy | 14,54 × 17,34 mm (poziomo × pionowo) |
*1: Wśród przetworników obrazu CMOS do kamer samochodowych. Według stanu na dzień publikacji komunikatu, 12 września 2023 r.
*2: Zgodnie z metodą specyfikacji efektywnej liczby pikseli w przetwornikach obrazu.
*3: Lidar wykrywa obiekty poprzez skanowanie otoczenia poziomym promieniem lasera, z użyciem ruchomych elementów. Jest to typowa metoda stosowana w czujnikach motoryzacyjnych.
*4: Migotanie diod LED, którego źródłem mogą być systemy oznakowania LED i drogowe sygnalizatory świetlne.
*5: Zakłócenia powstające podczas rejestracji ruchomych obiektów w trybie HDR.
Źródło: materiały prasowe Sony