Tech

Sony powiększa serię Cinema Line o nową kamerę 4K Super 35 dla przyszłych filmowców

Firma Sony zapowiada kolejny model z prestiżowej serii Cinema Line — kamerę FX30 (symbol modelu ILME-FX30). Ta kompaktowa kamera kinowa 4K Super 35 ma wiele profesjonalnych rozwiązań z rodziny Cinema Line, takich jak dwie bazowe czułości ISO, krzywe logarytmiczne i obsługa tabel LUT (Look Up Table) użytkownika — a wszystko to w atrakcyjnej cenie, przystępnej dla wielu początkujących filmowców.

Oprócz kamery FX30 firma Sony zapowiedziała dwie nowe karty pamięci CFexpress typu A: CEA-G320T i CEA-G640T, wyróżniające się dużą pojemnością oraz wysoką prędkością odczytu i zapisu.

— Nowa FX30 to atrakcyjna propozycja dla każdego, kto zamierza zająć się produkcją filmową — mówi Yann Salmon Legagneur, dyrektor działu IP&S Marketing w Sony Europe. — Ma wiele profesjonalnych rozwiązań pochodzących z naszych kamer wysokiej klasy, a dzięki przystępnej cenie pozostaje w zasięgu możliwości każdego filmowca. Doskonale sprawdzi się jako pierwsza kamera z serii Cinema Line.

Filmowy wygląd obrazu

Wykorzystane w kamerze FX30 najnowsze systemy przetwarzania obrazu pozwalają początkującym filmowcom na uzyskanie filmowej ekspresji. Wykonany w technologii BSI, nowy przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ APS-C (formatu Super 35) o rozdzielczości 20,1 megapiksela ma dwie bazowe czułości ISO (800/2500), dzięki czemu zapewnia wysoką czułość, niski poziom zakłóceń i ponad 14-stopniowy[i] zakres dynamiki tonalnej.

Kamera ILME-FX30 obsługuje szereg kodeków wideo. Użytkownik może rejestrować obraz w standardzie 4K Super 35 (16:9) z szybkością do 60 kl./s, z oversamplingiem z rozdzielczości 6K. Możliwy jest także zapis obrazu z dużą liczbą klatek na sekundę — do 120 w rozdzielczości 4K i do 240 w Full HD. Oba tryby 16:9 pozwalają wybrać 10-bitowe próbkowanie 4:2:2, a łącze HDMI typu A umożliwia przesyłanie 16-bitowego sygnału RAW[ii] 4K do zewnętrznego rejestratora[iii].

Kamera FX30, tak jak pozostałe produkty Cinema Line, pozwala dokonywać nagrań z użyciem krzywych logarytmicznych (Log). Tryby Cine El, Cine El Quick i Flexible ISO umożliwiają wybór krzywej gamma S-Log3, zwiększającej elastyczność podczas korekty barw. We wszystkich tych trzech trybach można sprawdzać końcowy wygląd obrazu, wykorzystując wybraną przez siebie tabelę LUT. Kamera FX30 pozwala również wybierać wstępnie zaprogramowane ustawienia filmowego wyglądu obrazu, w tym Sony S-Cinetone™, i wykonywać fotografie. Zaawansowana technologia przetwarzania obrazu przez procesor BIONZ XR zapewnia naturalną gradację i realistyczne odwzorowanie kolorów.

Zaprojektowana z myślą o potrzebach twórców

Kamera FX30 jest wyposażona w szybki, niezawodny system automatycznego ustawiania ostrości. Jego użytkownik ma do wyboru różne funkcje:

  • Real-time Eye AF (ustawianie w czasie rzeczywistym ostrości na oko człowieka, zwierzęcia lub ptaka[iv]),
  • śledzenie w czasie rzeczywistym,
  • szczegółowe ustawienia AF,
  • Asysta AF[v].

W uzyskaniu pełniejszej kontroli nad obrazem pomaga funkcja mapy ostrości[vi], wizualizująca głębię ostrości w obrazie. Z kolei funkcja kompensacji „oddychania”[vii] zapobiega zmianom kąta widzenia podczas ustawiania ostrości. Z myślą o filmowaniu z ręki kamera jest wyposażona w efektywny, 5-osiowy system stabilizacji obrazu z trybem Active Mode[viii]. Przewidziano również możliwość synchronizacji kodu czasowego[ix].

Kamera FX30 ma także inne funkcje inspirowane filozofią serii Cinema Line:

  • nowe główne menu w formie dostosowywanej listy, umożliwiające szybkie wybieranie często używanych funkcji ;
  • nowy ekran gotowości do filmowania, eliminujący przesłanianie obiektu;
  • przyciski i pokrętła dedykowane do nagrywania filmów.

Z myślą o pełniejszym wsparciu procesu twórczego kamera pozwala osadzać tabele LUT do wykorzystania w postprodukcji i korzystać z metadanych EI[x]. Obsługę tych metadanych zapewniają najnowsze wersje programów Catalyst Prepare[xi] i Catalyst Browse firmy Sony. W sierpniu udostępniono również nowy moduł „Catalyst Prepare Plugin”, przeznaczony do programu Adobe Premiere Pro.

Małe wymiary i łatwa obsługa

Kamera FX30 jest kompaktowa i lekka. Płaska góra obudowy z gwintowanymi otworami do montażu akcesoriów upraszcza filmowanie z ręki, nagrywanie ujęć z bardzo małej wysokości i instalację w gimbalu. Kiedy kamera znajduje się tuż nad podłożem, można używać uchwytu z gniazdami XLR[xii]. Ten dedykowany uchwyt jest wyposażony w szereg wejść audio do nagrywania kryształowo czystego dźwięku, w tym dwa wejścia audio XLR oraz 3,5-milimetrowe gniazdo mini jack stereo do nagrań czterokanałowych. Zewnętrzne mikrofony można podłączać bezpośrednio do kamery — poprzez stopkę Multi Interface lub gniazdo mikrofonowe. Całości dopełnia wbudowany mikrofon stereofoniczny.

Kamera FX30 jest wyposażona w dwa gniazda na karty pamięci, obsługujące karty CFexpress typu A i SDXC/SDHC. Współpracuje z najnowszymi modelami kart pamięci CFexpress typu A o dużej pojemności.[xiii]

Kamera FX30 to nie tylko zaawansowane możliwości, ale i wyjątkowa niezawodność. Innowacyjny system rozpraszania ciepła umożliwia ciągły zapis materiału w formacie 4K 60p, a wydajne źródło zasilania wydłuża czas pracy. Ochronę wnętrza kamery zapewnia wytrzymała obudowę ze stopu magnezu. Bogata oferta obiektywów z mocowaniem typu E, wysoko wydajnych mikrofonów i innych akcesoriów daje twórcom niezwykłą elastyczność w tworzeniu systemów do różnorodnych zastosowań.

Konkurs Sony Future Filmmaker Awards

Nowa kamera FX30 będzie doskonałym narzędziem dla filmowców przygotowujących się do nowej, ważnej imprezy dla twórców filmów krótkometrażowych — konkursu Sony Future Filmmaker Awards, którego sponsorem jest firma Sony. Wydarzenie ma na celu wyróżnienie oryginalnych zgłoszeń z całego świata, odznaczających się świeżością podejścia do opowiadania historii. Udział w konkursie jest bezpłatny. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.sonyfuturefilmmakerawards.com/

Dostępność

Nowa kamera FX30 trafi do sprzedaży pod koniec października. Będzie ją można nabyć w sieci autoryzowanych dealerów Sony w Europie.

Kamera FX30 będzie oferowana w dwóch wersjach: z uchwytem z gniazdami XLR i bez uchwytu.[xiv]

Szczegółowe informacje o produkcie znajdują się pod adresem: https://www.sony.pl/electronics/profesjonalne-kamery-wideo/ilme-fx30

Kamera FX30 będzie również zgodna z nową wersją pakietu SDK Camera Remote (1.06). Pakiet ten pozwala tworzyć oprogramowanie do zdalnej obsługi i zmieniania ustawień.

Karty pamięci CFexpress typu A CEA-G320T i CEA-G640T

W październiku do sprzedaży trafi nowy model z rodziny kompaktowych, wysoko wydajnych kart pamięci CFexpress typu A: CEA-G320T o pojemności 320 GB. 640-gigabajtową kartę CEA-G640T[xv] będzie można nabyć od grudnia. Nowe modele dołączą do dostępnych już wersji 80 GB i 160 GB[xvi].

Nowe karty cechują się wysoką pojemnością i dużą szybkością. Maksymalna prędkość zapisu wynosi 700 MB/s, a zgodność ze standardem VPG400 oznacza możliwość stabilnego zapisu danych z prędkością do 400 MB/s, a tym samym nagrywania materiału wideo w formacie 4K 120p o dużej przepływności.

Zgodność ze specyfikacją TOUGH świadczy o odporności na wodę i pył (IP57) oraz długoterminowej stabilności działania i wytrzymałości w różnorodnych warunkach[xvii].

Artykuły, filmy i nowe materiały z najnowszych aparatów, kamer i innych produktów Sony można też znaleźć tutaj. Ten europejski portal fotograficzny Sony ma 22 wersje językowe i zawiera informacje o produktach i konkursach oraz aktualne listy krajowych wydarzeń związanych z produktami Sony.

[i] Filmy z S-Log3, testy Sony.

[ii] Można wybrać liczbę klatek na sekundę (59,94p, 50p, 29,97p, 25p lub 23,98p) i przestrzeń barw.

[iii] Według stanu na wrzesień 2022 r. planowana jest obsługa rejestratorów z monitorem HDR ATOMOS NINJA V i NINJA V+.  W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontaktowanie się z firmą ATOMOS.

[iv] Nie gwarantuje się dokładnego ustawiania ostrości na pewne obiekty w pewnych sytuacjach.

[v] Funkcja niedostępna w przypadku obiektywów SELP1650 i SEL18200LE oraz obiektywów z mocowaniem typu A.

[vi] Funkcji mapy ostrości nie można używać podczas fotografowania, streamingu przez USB, korzystania z funkcji Powiększenie i korzystania z zoomu cyfrowego, a także gdy na korpusie nie jest zamontowany obiektyw lub zamontowany jest obiektyw z mocowaniem typu A lub obiektyw SEL16F28. W przypadku pozostałych obiektywów prosimy o użycie najnowszej wersji oprogramowania obiektywu.

[vii] Włączenie tej funkcji może nieznacznie zmienić kąt widzenia i jakość obrazu. Kompensacja „oddychania” nie działa w przypadku użycia nieobsługiwanego obiektywu, nagrywania filmu 120p (100p), nagrywania w trybie S&Q 120p (100p) i fotografowania. Zgodność obiektywów jest ograniczona. Szczegółowych informacji o zgodności z obiektywami należy szukać na stronie pomocy technicznej Sony. https://www.sony.net/dics/breathing/

[viii] W trybie Active Mode zachodzi nieznaczne przycinanie obrazu. W przypadku ogniskowych od 200 mm wzwyż zalecane jest ustawienie „Standardowy”. Tryb Active Mode nie działa, gdy nagrywanie odbywa się z szybkością od 120 (100) kl./s wzwyż. Dotyczy to również funkcji S&Q.

[ix] Do synchronizacji kodu czasowego potrzebny jest adapter. Dostępność adaptera VMC-BNCM1 (numer katalogowy: A-5051-506-A) zależy od kraju i regionu. Sprawdzenie dostępności i zakup są możliwe na następującej stronie pomocy technicznej: https://www.sony.net/SonyInfo/Support/

[x] W skład metadanych wchodzi osadzona tabela LUT, dane o stabilizacji obrazu, kompensacji „oddychania” i obrocie kamery oraz znacznik filmu.

[xi] Oprogramowanie można pobrać ze strony https://www.sony.net/disoft/

[xii] Uchwyt XLR-H1 nie jest dostarczany z wersją FX30B. Uchwyt XLR-H1 będzie również dostępny jako samodzielny produkt. Rozpoczęcie jego sprzedaży planowane jest na wiosnę 2023 r.

[xiii] Nowo zapowiedziane karty pamięci CFexpress typu A CEA-G320T i CEA-G640.

[xiv] Model FX30B jest dostarczany bez uchwytu z gniazdami XLR, a model FX30 — z uchwytem.

[xv] Do użycia karty CEA-G640T z wymienionymi poniżej aparatami i kamerami wymagana jest aktualizacja oprogramowania do wskazanej wersji. α1 (wersja 1.31 lub nowsza), α7S III (wersja 2.11 lub nowsza), FX3 (wersja 2.00 lub nowsza).

[xvi] 1 GB = 1 miliard bajtów. Pewna, zmienna część pojemności karty jest wykorzystywana przez system plików.

[xvii] Rzeczywista wydajność zależy od środowiska pracy i sposobu użycia. Sony nie gwarantuje, że zapisane dane lub sama karta nie ulegną uszkodzeniu we wszystkich sytuacjach i warunkach.

O serii Cinema Line

Cinema Line to seria kamer, które dzięki bogatemu doświadczeniu firmy Sony w cyfrowej produkcji filmowej pozwalają uzyskać obraz o kinowym wyglądzie. Bogatszy zestaw funkcji i większa niezawodność wpisują się w zróżnicowane potrzeby wymagających twórców. Do serii Cinema Line należą flagowe cyfrowe kamery filmowe VENICE i VENICE 2, które cenią sobie twórcy filmów fabularnych i seriali, profesjonalna kamera FX9, chętnie stosowana w produkcjach dokumentalnych i serialowych, oraz FX6, doskonała do spontanicznego filmowania. Po wprowadzeniu nowego, najmniejszego w tej serii modelu FX30 firma Sony ma w ofercie pełną gamę uniwersalnych, kreatywnych narzędzi dla twórców opowiadających za pomocą obrazu.

Źródło: Sony

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *