SprzętTech

Sony ogłasza opracowanie systemu do tworzenia treści przestrzennych wyposażonego w wysokiej jakości wyświetlacz nagłowny XR i kontrolery dedykowane do interakcji z obiektami 3D

Technologie metawersum i sprzęt umożliwiający tworzenie treści 3D

Sony Corporation poinformowało o opracowaniu systemu do tworzenia immersyjnych treści przestrzennych. Obejmuje on wyświetlacz nagłowny XR z wysokiej jakości mikrowyświetlaczami OLED 4K*2 i funkcją przezroczystości obrazu wideo oraz dwa kontrolery zoptymalizowane pod kątem intuicyjnych interakcji z obiektami 3D i precyzyjnego wskazywania. System ma na celu wspieranie twórców w tworzeniu wyrafinowanych treści 3D. Sony planuje nawiązanie współpracy z twórcami różnych programów do produkcji w 3D, między innymi z sektora rozrywki i projektowania przemysłowego. W chwili wprowadzenia systemu na rynek partnerem Sony będzie firma Siemens — lider w dziedzinie technologii przemysłowej. Wdroży ona nowe rozwiązanie do immersyjnego projektowania i zespołowego opracowywania produktów przy użyciu oprogramowania z otwartej cyfrowej platformy biznesowej Siemens Xcelerator.

System będzie dostępny w 2024 r. Dalsze informacje dotyczące specyfikacji, daty i regionów wprowadzenia na rynek, cen, kanałów sprzedaży i zgodności oprogramowania przekażą firma Sony oraz jej partnerzy.

Nowy system do tworzenia treści przestrzennych, wyposażony w wyświetlacz nagłowny XR z mikrowyświetlaczami OLED 4K i opracowaną przez Sony technologię renderowania, pozwala realistycznie, w wysokiej rozdzielczości i w czasie rzeczywistym renderować tekstury obiektów 3D i mimikę człowieka. Oprócz funkcji przezroczystości obrazu wideo i rozpoznawania przestrzennego z użyciem łącznie sześciu kamer i czujników, elementami systemu są kontroler pierścieniowy, umożliwiający intuicyjne manipulowanie obiektami w wirtualnej przestrzeni oraz kontroler umożliwiający precyzyjne wskazywanie. Dzięki temu twórca używający wyświetlacza nagłownego może posługiwać się w pracy kontrolerami i klawiaturami. Wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości zapewni twórcom środowisko powiększonej rzeczywistości (ang. Extended Reality, XR), w którym będzie można nie tylko oglądać modele 3D, lecz także tworzyć je i modyfikować. Integracja z aplikacjami do tworzenia w 3D innych producentów pozwoli także zdalnie, w czasie rzeczywistym, przeprowadzać weryfikacje w różnych lokalizacjach. W rezultacie powstaje intuicyjne w użyciu, immersyjne narzędzie do realizacji całego procesu tworzenia treści przestrzennych.

Urządzenie wyposażono w procesor Snapdragon® XR2+ Gen 2 Platform, będący najnowszym modelem XR w ofercie firmy Qualcomm Technologies Inc. Pozwala on w pełni wykorzystać zdolność mikrowyświetlaczy OLED 4K do wyświetlania obrazów o wyjątkowo wysokiej jakości. Zapewnia również śledzenie użytkowników i przestrzeni w środowisku XR, dzięki czemu staje się wysoko wydajną platformą do pracy twórczej.

Sony wprowadziło technologie, które wspomagają proces tworzenia treści przestrzennych, poprawiają ich jakość i ułatwiają wykorzystanie grafiki komputerowej 3D w różnych dziedzinach twórczości. Oparty na takich technologiach mobilny system rejestracji ruchu mocopi™ umożliwia śledzenie ruchów całego ciała przy użyciu małych, lekkich czujników i dedykowanej aplikacji na smartfon. Monitory Spatial Reality Display, wyświetlające bardzo realistyczne, trójwymiarowe obrazy bez użycia specjalnych okularów lub gogli wirtualnej rzeczywistości, znajdą zastosowanie w procesie tworzenia czy sprawdzania treści przestrzennych. Wprowadzając ten system i współpracując z producentami oprogramowania do tworzenia w 3D, firma Sony pragnie jeszcze bardziej pomóc twórcom treści przestrzennych w pokonywaniu granic między światem fizycznym a wirtualnym w celu zapewnienia bardziej intensywnych wrażeń twórczych.

Tworzenie grafiki komputerowej ​ 3D
Produkcja filmowa z technologiami 3D

— Metawersum to dla wielu miejsce ucieczki od świata rzeczywistego, ale dla firmy Siemens i naszych klientów metawersum przemysłowe to miejsce pozwalające na tworzenie świata rzeczywistego. To w nim mierzymy się ze zmianami klimatu, globalizacją i cyfryzacją i w nim przekształcamy branże stanowiące fundament gospodarek — mówi Cedrik Neike, członek zarządu spółki Siemens AG i dyrektor generalny firmy Siemens Digital Industries. — Współpracując z firmą Sony, dodajemy do metawersum przemysłowego kolejną cegiełkę: inżynierię immersyjną. Zapewnia ona środowisko, w którym można doświadczać praw fizyki bez ograniczeń czasowych. Metawersum przemysłowe, wzbogacone przez inżynierię immersyjną, jak nigdy przedtem łączy świat realny z cyfrowym i będzie miało głęboki wpływ na codzienną pracę naszych klientów.

— Nasz procesor Snapdragon XR2+ Gen 2 powstał, aby zapewnić wyświetlanie w rozdzielczości 4K, najwyższą jakość grafiki i niezrównaną wydajność, a w rezultacie umożliwić powstanie nowatorskich treści przestrzennych, zmieniających na lepsze każdą branżę — mówi Said Bakadir, Senior Director, Product Management w Qualcomm Technologies Inc. — Cieszy nas, że firma Sony wkracza na rynek przedsiębiorstw ze swoim urządzeniem XR i wykorzystuje technologie Snapdragon XR, by pomóc producentom oprogramowania i twórcom w zapewnianiu jeszcze bardziej realistycznych, szczegółowych i dokładnych doznań w rzeczywistości mieszanej i wirtualnej, w dążeniu ku bardziej immersyjnej przyszłości.

Główne cechy

Wysokiej jakości środowisko XR do zastosowań twórczych

Wyświetlacz nagłowny jest wyposażony w duże mikrowyświetlacze OLED typu 1/3″, zapewniające wysoką rozdzielczość 4K i odwzorowanie szerokiego zakresu barw — do 96% przestrzeni DCI-P3*3*4. Szczegółowe, realistyczne renderowanie tekstur obiektów 3D i mimiki człowieka umożliwia użycie wyświetlacza nagłownego do realizacji całego procesu, od modelowania po weryfikację.

Dzięki obsłudze renderingu dzielonego*5, rozkładającego obciążenie renderingiem między komputery a wyświetlacz nagłowny, system pozwala stabilnie i w wysokiej rozdzielczości renderować duże modele 3D.

Dzięki współpracy z firmą Qualcomm Technologies Inc. Sony jest jednym z pierwszych producentów wdrażających procesor Snapdragon XR2+ Gen 2, który pozwala w pełni wykorzystać zdolność mikrowyświetlaczy OLED 4K do wyświetlania obrazów o wyjątkowo wysokiej jakości. Wbudowana technologia sztucznej inteligencji poprawia ponadto śledzenie użytkowników i przestrzeni. Umożliwia ścisłe połączenie przestrzeni fizycznej z cyfrową, zapewniając łatwą nawigację i intuicyjne interakcje w twórczych środowiskach XR.

Kontrolery do intuicyjnego tworzenia treści przestrzennych

W skład systemu wchodzi kontroler pierścieniowy, pozwalający intuicyjnie manipulować obiektami w wirtualnej przestrzeni. Uzupełnia go kontroler do wskazywania, umożliwiający stabilne i precyzyjne wskazywanie w przestrzeniach wirtualnych. Kształt tego kontrolera i rozkład przycisków zoptymalizowano pod kątem efektywnej i dokładnej pracy. Trzymając kontroler wskazujący w ręce dominującej i mocując kontroler pierścieniowy do palców drugiej ręki, twórcy mogą modelować obiekty 3D z użyciem obu kontrolerów i klawiatury, przez cały czas nosząc wyświetlacz nagłowny.

Intuicyjne manipulowanie obiektem za pomocą kontrolera pierścieniowego
Kontroler wskazujący umożliwia dokładne wskazywanie w wirtualnej przestrzeni

Zaprojektowany z myślą o wygodzie w celu zapewnienia bezproblemowego tworzenia w środowiskach XR

Wyświetlacz nagłowny zapewnia wygodę i stabilność niezbędne w długotrwałej pracy twórczej. Właściwości te uzyskano dzięki odpowiedniemu umiejscowieniu środka ciężkości i doborowi materiału, z którego wykonane są elementy stykające się z głową użytkownika. Z kolei mechanizm odchylania wyświetlacza pozwala w prosty sposób przenosić się między przestrzenią realną a wirtualną, bez potrzeby ponownej kalibracji, jaką trzeba by wykonać w przypadku zdejmowania całego urządzenia.

Optymalne wyważenie z myślą o długotrwałej pracy twórczej
Mechanizm odchylania wyświetlacza

Immersyjne wrażenia twórcze dzięki integracji z oprogramowaniem do tworzenia w 3D

Sony poszukuje partnerów wśród producentów różnych programów do produkcji w 3D, między innymi z sektora rozrywki i projektowania przemysłowego. W chwili wprowadzenia systemu na rynek Sony będzie współpracować z firmą Siemens przy wprowadzaniu innowacyjnych możliwości inżynierii immersyjnej w przemyśle wytwórczym. Wykorzystane zostanie do tego oprogramowanie NX™ Immersive Designer — rozwiązanie z dziedziny inżynierii produktu wchodzące w skład pakietu oprogramowania przemysłowego Siemens Xcelerator. Integracja wysoko wydajnego sprzętu i oprogramowania zapewni narzędzia do bardziej immersyjnego projektowania, weryfikacji i wspólnej pracy, otwierając nowe możliwości przed twórcami z sektora projektowania przemysłowego i inżynierii produktu. Dalsze informacje na temat współpracy podano na poniższej stronie internetowej:

https://youtu.be/jiikr42fQUE

*1: Zdjęcia zostały zamieszczone wyłącznie w celach ilustracyjnych i mogą nie odzwierciedlać dokładnie końcowego produktu.

*2: Oznacza zdolność urządzenia. Rzeczywista rozdzielczość zależy od zastosowania i sposobu użycia.

*3: DCI-P3: standard przestrzeni barw RGB opracowany przez Digital Cinema Initiatives — amerykańskie konsorcjum zajmujące się standaryzacją systemów kina cyfrowego.

*4: Rzeczywista przestrzeń barw zależy od zastosowania i sposobu użycia.

*5: Współpraca tylko ze zgodnymi aplikacjami, w trybie tetheringu (przewodowego i bezprzewodowego). Rozdzielczość, częstotliwość odświeżania i przestrzeń barw zależą od aplikacji.

Źródło: Sony informacje prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *