Polacy nie znają kobiet-odkrywczyń. Najczęściej wymieniana? Fikcyjna Lara Croft
Ponad połowa Polaków (53%) nie potrafi wymienić więcej niż dwóch kobiet-eksploratorek, a najczęściej wskazywaną postacią jest… fikcyjna Lara Croft – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie OnePlus1. Aż 72% respondentów zgadza się, że w przeszłości rola odkrywczyń w świecie była marginalizowana. OnePlus postanowił zwrócić uwagę na ten problem, organizując wyjątkową ekspedycję. Wspólnie z trzema podróżniczkami marka odtworzy historyczną wyprawę brytyjskiej alpinistki Dorothy Pilley przez góry Korsyki.
Eksploracja od zawsze była postrzegana jako domena mężczyzn – z tym stwierdzeniem zgadza się aż 72% Polaków. Podczas gdy Marco Polo czy Krzysztof Kolumb są powszechnie rozpoznawalni (69% i 65% wskazań), wśród kobiet na szczycie listy odkrywczyń znalazła się… fikcyjna bohaterka gier komputerowych – Lara Croft (41%). Zaraz za nią uplasowała się Amelia Earhart (pierwsza pilotka samolotu, która przeleciała nad Oceanem Atlantyckim – 26%) oraz postać z kreskówki, Dora Poznaje Świat (14%).
Taka luka w świadomości może mieć swoje źródło m.in w edukacji. Aż 71% Polaków przyznaje, że w szkołach uczono ich głównie o męskich odkrywcach, podczas gdy o kobiecych słyszała mniejszość (43%). Jednocześnie społeczne oczekiwania są inne – 71% badanych chce, by więcej mówić o kobiecych eksploratorkach w szkołach i na uniwersytetach, a 68% uważa, że ich dokonania zostały przemilczane. Ponad połowa (58%) chce częstszego opowiadania ich historii w przestrzeni publicznej.
OnePlus wsłuchał się w głosy społeczeństwa i postanowił przywrócić należne miejsce kobietom w historii eksploracji. Zorganizował górską wyprawę, która odda hołd jednej z pionierek.
Wyprawa śladami zapomnianej pionierki
OnePlus połączył siły z trzema wyjątkowymi podróżniczkami, by odtworzyć historyczną wyprawę Dorothy Pilley – prekursorki kobiecego alpinizmu, która na początku XX wieku przełamywała bariery i udowadniała, że góry nie są wyłącznie domeną mężczyzn.
Pod przewodnictwem Elise Wortley, założycielki inicjatywy Women With Altitude, w ekspedycji wezmą udział hiszpańska alpinistka Edurne Pasaban (m.in. pierwsza Europejka z Koroną Himalajów), oraz była Miss Finlandii, a obecnie alpinistka Lotta Hintsa. Wzorem Dorothy Pilley, pokonają trasę z Bastii do Doliny Vero na Korsyce, przywracając pamięć o jej dokonaniach. Pilley, która ponad 100 lat temu finansowała swoje ekspedycje z pracy dziennikarskiej, nie tylko zdobywała szczyty, ale także walczyła o to, by kobiety mogły być częścią świata eksploracji – mimo że ich osiągnięcia często ignorowano i nie dokumentowano.
– Dorothy Pilley była prawdziwą pionierką, a jej wyprawy – w tym ta przez Korsykę – zasługują na upamiętnienie. Nie mogę uwierzyć, że mimo jej niesamowitych osiągnięć, zna ją tylko 6% Polaków! To wspaniałe, że dzięki OnePlus możemy odbyć tę ekspedycję i dotrzeć z jej przekazem do szerokiej publiczności – mówi Edurne Pasaban, zdobywczyni Korony Himalajów.
Wyprawa zostanie uwieczniona za pomocą najnowszego modelu OnePlus 13, zaprojektowanego z myślą o wykorzystaniu w ekstremalnych warunkach. Cała ekspedycja zostanie sfilmowana, a jej efektem będzie dokument, który przybliży sylwetkę zapomnianej eksploratorki i pokaże, jak kobiety nadal przesuwają granice możliwości.
– Nigdy wcześniej upamiętnienie kobiet-pionierek, które przecierały szlaki, nie było tak istotne. Wiele fascynujących wypraw prowadzonych przez kobiety wciąż pozostaje zapomnianych, dlatego z radością współpracujemy z Elise, Lottą i Edurne przy wyjątkowej inicjatywie „Women with Altitude”. Odkrywanie przybiera różne formy, a dzięki OnePlus 13 możemy uwiecznić tę podróż w sposób, w jaki Dorothy Pilley nigdy nie miała okazji – powiedziała Celina Shi, Chief Marketing Officer w OnePlus Europe. Hasło marki – „Never Settle” – to wezwanie do działania, do ciągłego przekraczania własnych granic i eksplorowania nowych możliwości, wspierane przez innowacyjną technologię i inspirujące doświadczenia. Dokładnie tak czynią Elise, Lotta i Edurne! – dodała.
Film promujący wyprawę można obejrzeć POD LINKIEM.
Siła inspiracji
Historie pionierskich eksploratorek to nie tylko fascynująca lekcja historii – to także źródło motywacji, które realnie wpływa na codzienne życie. Badania OnePlus pokazują, że blisko co trzeci Polak (28%) zbudował swoją pewność siebie i wiarę we własne możliwości dzięki opowieściom o niezwykłych kobietach, które przecierały szlaki.
Wśród najbardziej inspirujących kobiecych postaci badani najczęściej wymieniali:
- Wandę Rutkiewicz (30%) – legendę światowego himalaizmu,
- Irenę Szewińską (27%) – ikonę polskiego sportu,
- Olgę Tokarczuk (25%) – laureatkę literackiej Nagrody Nobla.
To najlepszy dowód na to, że kobiety, które odważyły się przekraczać granice – dosłownie i w przenośni – mają moc inspirowania kolejnych pokoleń do działania.
1Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą OnePoll w formie ankiety online (CAWI). Przeprowadzono je w dniach 27-30 stycznia 2025 roku. Badaniem objęto 1000 dorosłych mieszkańców Polski, reprezentujących całą populację pod względem wieku, płci i zamieszkiwanego regionu.
Źródło: OnePlus materiały prasowe