Big Data – duże możliwości, czy wielka niewiadoma?
Określenie Big Data staje się coraz bardziej popularne, ale wśród użytkowników Internetu budzi różne emocje. Dzieje się tak, ponieważ jako narzędzie pracy analityków otwiera zupełnie nowe możliwości, ale jednocześnie u wielu innych, wywołuje obawy przed nadmierną inwigilacją ze strony organizacji wykorzystujących te dane. W efekcie powstało wiele mitów wokół tego tematu.
Czym jest Big Data?
Big Data oznacza wyszukiwanie, pobieranie, gromadzenie i przetwarzanie dostępnych danych, a potem ich analizowanie i wykorzystywanie do określony celów. To właśnie te „cele” budzą społeczny niepokój o urzeczywistnieniu wizji Georga Orwella na temat wszechobecnej inwigilacji.
Czy rzeczywiście jest się czym martwić?
Wykorzystanie Big Data może przynieść korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom. Kluczowe dla idei Big Data jest przetwarzanie danych, wyciąganie z nich wniosków i wykorzystywanie ich w praktyce, nie zaś samo gromadzenie informacji. W ten sposób może powstać np. nasz osobisty profil konsumenta, dzięki któremu będziemy otrzymywać tylko spersonalizowane oferty reklamowe, nie zaś dziesiątki maili namawiające do kupna rzeczy, które zupełne nas nie interesują. Innym przykładem jest analiza ruchu pojazdów, która może być znakomitym narzędziem planowania inwestycji drogowych. Należy przy tym pamiętać, że podstawą analizy opartej na Big Data jest anonimizacja danych i analiza samych zdarzeń, a nie konkretnych jej uczestników.
Big Data – bez obaw
Należy podkreślić, że dane, które gromadzą i przetwarzają firmy pozyskiwane są w sposób zgodny z prawem. W naszym krajowym porządku prawnym obowiązuje szereg regulacji dotyczących sfery gromadzenia i wykorzystywania danych osobowych jak Ustawa o ochronie danych osobowych czy Prawo Telekomunikacyjne. Poziom ochrony prywatności podnoszą też tajemnice zawodowe i sektorowe, jak: tajemnica bankowa, ubezpieczeniowa czy telekomunikacyjna. Wreszcie, nad naszym bezpieczeństwem czuwa także Konstytucja, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz instytucje Unii Europejskiej. Oprócz obowiązującego w Polsce prawa lokalnego i Europejskiego obowiązują nas również wewnętrzne regulacje Grupy DT dotyczące etyki prowadzenia biznesu. To wszystko razem gwarantuje, że podejmowane realizowane przez naszą firmę działania odbywają się z pełnym poszanowaniem praw klientów i gwarantują, że żadne informacje o konkretnych klientach nie są wykorzystywane przez T-Mobile, ani nie są sprzedawane do innych firm.
źródło: t-mobile.pl