Smart home rośnie 10 proc. rocznie
W jaki sposób technologia ta likwiduje bariery osób z niepełnosprawnościami?
Rynek technologii smart home rozwija się w imponującym tempie. Według prognoz Strategy Analytics, do 2025 roku jego wartość ma osiągnąć 170 miliardów dolarów. Z kolei dane podane przez Statista wskazują, że sektor ten będzie rosnąć średnio o 10,89% rocznie, co do 2028 roku może przełożyć się na wolumen rynkowy na poziomie 216,5 miliarda euro. Tak dynamiczny wzrost nie jest zaskoczeniem, ponieważ wynika bezpośrednio z postępu w obszarach, takich jak rozwój technologii 5G, sztucznej inteligencji (AI) oraz Internetu rzeczy (IoT), które wspólnie napędzają automatyzację i integrację inteligentnych rozwiązań w codziennym życiu. Smart home to rozwiązania nie tylko dla technologicznych geeków, ale także dla osób zmagających się na co dzień z niepełnosprawnościami.
Technologia niweluje bariery
Według badań przeprowadzonych przez MediaPost do 2027 roku liczba gospodarstw domowych korzystających z technologii smart home może osiągnąć nawet 672 miliony. Przyciągają one głównie użytkowników zainteresowanych wygodą oraz możliwością zarządzania domem na odległość. Z kolei młodsze osoby, w wieku 25-34 lat, częściej wybierają urządzenia ułatwiające codzienne funkcjonowanie, takie jak automatyczne zamki czy asystenci głosowi.
Konsumenci nie ukrywają, że do rozwiązań z kategorii smart głównie zachęca ich wygoda użytkowania, o czym świadczy ankieta przeprowadzona przez MediaPost – 46% respondentów przyznało, że wybiera tego typu asortyment właśnie z tego powodu. Co więcej, już w 2022 roku 82% Amerykanów zadeklarowało, że przy wynajmie mieszkania kieruje się tym, aby lokum posiadało przynajmniej jeden inteligentny sprzęt.
Z akcesoriów smart home może od pewnego czasu korzystać Bogumiła Siedlecka-Goślicka, znana jako Anioł Na Resorach. Komputronik, sieć sklepów z elektroniką oraz Aqara i Dreame – producenci urządzeń smart wyposażyli ją w sprzęt wspierający ją w domowych obowiązkach. Dzięki temu dowiodły, że technologia ta może realnie wspierać osoby, które jej najbardziej potrzebują.
Jak przekonuje Karolina Pietz-Drapińska, dyrektor ds. marketingu i rozwoju cyfrowego firmy Komputronik S.A., smart home – dzięki automatyzacji procesów – jest idealnym rozwiązaniem dla osób z niepełnosprawnością ruchową, które mogą zyskać w ten sposób większą samodzielność.
– Jednym z głównych motywów do tworzenia i dystrybucji technologii smart home jest upraszczanie i przyśpieszanie codziennych obowiązków, co jest niezwykle istotne w kontekście osób z niepełnosprawnościami. Bogusia jako osoba prowadząca aktywny tryb życia, mimo wyzwań wynikających z niepełnosprawności ruchowej, jest idealną ambasadorką kampanii SmartNotHard. Jej doświadczenia pokazują, jak kompaktowe urządzenia mogą realnie poprawić jakość życia, umożliwiając samodzielne wykonywanie codziennych zadań – mówi Karolina Pietz-Drapińska.
S jak smart i samodzielność
Robot sprzątający nie tylko samoczynnie odkurza, ale również mopuje zabrudzoną przestrzeń, co znacznie ułatwia influencerce i jej mężowi dbanie o porządek. Zyskał on nawet swoje własne imię – Misia.
– Codziennie mogę odkurzyć, umyć podłogę w całym mieszkaniu albo w wybranym pomieszczeniu. W okresie jesiennym wnoszę na kołach dużo piachu i błota a mój pies gubi sporo kłaczków, teraz to nie jest problem a mówienie do męża „ściągnij buty, bo przed chwilą odkurzałam” daje mi ogrom radości – śmieje się Bogusia.
Z myślą o trzecim domowniku – suczce Angel – przekazano także automatyczny podajnik na karmę, który dozuje odpowiednią ilość jedzenia oraz jego częstotliwość.
– Samodzielne odkurzenie i mopowanie podłóg, czy nakarmienie psa sprawia, że mogę odciążyć mojego męża a to jest dla mnie ogromnie ważne – dodaje.
O bezpieczeństwo domu dba system kamer i monitoringu, zarówno dających podgląd na to, kto stoi przed drzwiami wejściowymi w przypadku niezapowiedzianych gości, jak i rejestrujący wnętrze mieszkania podczas nieobecności właścicieli. Osoby poruszające się na wózkach mogą mieć problem z dosięgnięciem do tradycyjnego wizjera w drzwiach, który znajduje się zbyt wysoko. Rozwiązaniem tego problemu jest wideodomofon, dzięki któremu Bogusia czuje się dużo bezpieczniej, ponieważ może zobaczyć kto dzwoni do drzwi, zanim je otworzy.
Ideą smart home jest również oszczędność zasobów, dlatego kolejnymi elementami zainstalowanymi w domu Bogusi są czujniki kontrolujące temperaturę w pomieszczeniach. Sensory sprawiają, że w przypadku otwarcia okien następuje automatyczne wyłączenie grzejników. Z kolei czujnik zalania dba o to, aby nie dochodziło do niekontrolowanego wycieku wody.
– Jestem bardziej sprawcza, samodzielna i wzmocniona myślą, że mogę zrobić teraz dużo więcej w domu, jednocześnie mam więcej czasu z mężem i nie musi się już przejmować temperaturą, piachem czy rozlaną wodą – ja i mój smart dom załatwią wszystko.
Inteligentne rozwiązania dla zwiększenia inkluzowości
Jak wynika z informacji zawartych na internetowych stronach rządowych, liczba osób z niepełnosprawnościami w Polsce wynosi ponad 3 miliony, uwzględniając jedynie te osoby, które posiadają formalne orzeczenie. Jednak, podkreśla się, że rzeczywista liczba osób zmagających się z różnymi formami niepełnosprawności może wynosić od 4 do nawet 7 milionów, co uwzględnia również osoby, które nie mają oficjalnego orzeczenia, ale odczuwają trudności w codziennym funkcjonowaniu.
– Technologia jest czymś co mnie kręci od wielu, wielu lat i wierzę w to, że może zmieniać życie. Wózek elektryczny daje mi możliwość samodzielnego poruszania się od nastoletnich lat, a sprzęty smart dają mi możliwość bycia bardziej sprawczą i samodzielną – mówi influencerka.
#SmartNotHard po raz drugi pokazuje społeczne oblicze technologii
Za koncept kreatywny kampanii #SmartNotHard zainicjowanej przez firmę Komputronik odpowiada agencja digitalowa Brand Kolektyw.
– Kampania #SmartNotHard to znakomity przykład, jak nowoczesne rozwiązania mogą stać się narzędziem wspierającym osoby z niepełnosprawnościami w codziennym życiu. Akcja ta pokazuje, że smart technologie to nie tylko innowacja, ale przede wszystkim odpowiedź na potrzeby społeczne. Naszym celem jako agencji jest inspirowanie do myślenia o technologiach w sposób inkluzywny, promując świadomość ich potencjału w likwidowaniu barier i tworzeniu bardziej otwartego społeczeństwa. #SmartNotHard to nie tylko kampania – to krok, który przyczynia się do zmiany percepcji technologii, niosący za sobą realną, a co najważniejsze pozytywną zmianę – Paweł Michaluk, współwłaściciel agencji digitalowej Brand Kolektyw.
Źródło: materiały prasowe