Aplikacje, systemy operacyjneGSM

Apple prezentuje aplikację Final Cut Camera 2.0

Wersja 2.0 aplikacji Final Cut Camera to ogromny skok w jej rozwoju. Wprowadzono w niej obsługę nowego aparatu przedniego Center Stage dostępnego w nowej linii iPhone’ów, a w iPhonie 17 Pro i iPhonie 17 Pro Max także obsługę formatu ProRes RAW i technologii genlock.

Dostępna bezpłatnie w App Store aplikacja Final Cut Camera wykorzystuje pełnię możliwości systemu aparatów iPhone’a, aby jeszcze więcej osób zyskało dostęp do profesjonalnych narzędzi do tworzenia materiałów filmowych. Final Cut Camera pozwala na wprowadzanie zmian w balansie bieli i ręczną regulację ostrości, dając zarówno profesjonalnym, jak i początkującym filmowcom, twórcom treści i dziennikarzom więcej opcji dostosowywania nagrań wideo. Final Cut Camera 2.0 poszerza ten wachlarz możliwości, wprowadzając przełomową obsługę formatu ProRes RAW i technologii genlock w nowych modelach iPhone’a: iPhonie 17 Pro i iPhonie 17 Pro Max. Nowa odsłona oprogramowania przynosi również intuicyjne i dające pełną twórczą kontrolę ustawienia ręczne dla przedniego aparatu Center Stage, w który wyposażono nowe modele iPhone’a, oraz bezproblemową integrację z funkcją Live Multicam w aplikacji Final Cut Pro na iPada.

Z aplikacją Final Cut Camera 2.0 telefony iPhone 17 Pro i iPhone 17 Pro Max zyskują niedostępne dotąd możliwości w zakresie nagrywania filmów, stając się pierwszymi smartfonami, na których można rejestrować filmy w formacie ProRes RAW. Pozwala to użytkownikom rejestrować pierwotne dane RAW bezpośrednio z matrycy aparatu, co z kolei daje im nieskrępowaną twórczą wolność podczas postprodukcji. Nowa wersja oprogramowania wprowadza także obsługę nagrywania w trybie Open Gate. Praca w tym trybie pozwala wykorzystać matrycę aparatu w całości i uchwycić szersze pole widzenia w rozdzielczościach większych niż DCI 4K. Daje to montażystom niezrównaną swobodę przekadrowywania ujęć, stabilizowania nagrań i ustawiania finalnych współczynników kształtu obrazu. Nie muszą się przy tym obawiać utraty jakości i rozdzielczości obrazu.

Format ProRes RAW jest odpowiedzią na znaczne wymagania techniczne związane z obsługą wideo w wysokiej rozdzielczości. Ujednolica profesjonalne przepływy pracy do jednego, standardowego dla branży formatu, który łączy wszechstronność materiałów RAW ze znaną i cenioną jakością ProRes. Wykorzystując specjalny silnik multimedialny z układu scalonego Apple, format ProRes RAW wyróżnia się na tle innych formatów RAW zarówno szybszym eksportem, jak i mniejszymi, bardziej elastycznymi plikami, co daje nieporównywalne możliwości pod względem postprodukcji. W nadchodzących wersjach aplikacji Final Cut Pro 11.2 oraz Final Cut Pro 2.3 na iPada montażyści zyskają precyzyjną kontrolę nad materiałem w formacie ProRes RAW zarejestrowanym iPhonem, w tym możliwość bezpośredniego dostosowania ekspozycji oraz odcieni i temperatury kolorów, a także przeprowadzenia demozaikowania.

Aplikacja Final Cut Camera 2.0 obsługuje też technologię genlock, pozwalając twórcom na precyzyjną synchronizację iPhone’a 17 Pro i iPhone’a 17 Pro Max z innymi urządzeniami do rejestrowania obrazu według tego samego sygnału odniesienia. Pozwala to zapewnić doskonałą synchronizację każdej klatki nagrania. Wykorzystując tę technikę, twórcy mogą uzyskać profesjonalny montaż z dokładnością co do klatki bez konieczności spędzania długich godzin na ręcznym dopasowywaniu klatek. Obsługa interfejsu API technologii genlock jest dostępna dla firm zewnętrznych i zastosowano ją już w nowej stacji dokującej Blackmagic Design Camera ProDock.

Dzięki nowemu aparatowi przedniemu Center Stage dostępnemu w iPhonie 17, iPhonie Air, iPhonie 17 Pro i iPhonie 17 Pro Max aplikacja Final Cut Camera 2.0 pozwala też użytkownikom wykadrować ujęcie w orientacji poziomej lub pionowej bez konieczności obracania iPhone’a. Matryca aparatu przedniego Center Stage jest największą i pierwszą kwadratową matrycą aparatu przedniego w telefonach iPhone, która wyróżnia się szerszym polem widzenia i wyższą rozdzielczością.

Final Cut Camera 2.0 zapewnia precyzyjną kontrolę nagrań wideo na iPhonie, umożliwiając regulację ustawień takich jak balans bieli, szybkość migawki czy ISO.

Dodatkowe nowe funkcje aplikacji Final Cut Camera 2.0:

  • Obsługa Apple Log 2 dająca użytkownikom możliwość rejestrowania iPhonem 17 Pro szerszego gamutu barw w formacie ProRes lub HEVC. Użytkownicy mogą zastosować technologię Log 2 LUT w aplikacji Final Cut Pro na iPada i komputery Mac, aby przeglądać i edytować materiał filmowy, zachowując wyrazistość oryginalnych scen.
  • Możliwość włączenia funkcji Kod czasowy z takimi opcjami jak Pora dnia, Record Run lub zewnętrzny kod czasowy dla precyzyjnej identyfikacji nagranego materiału podczas postprodukcji.
  • Obsługa rejestrowania wideo w formacie ProRes w jakości nawet 4K przy 60 kl./s na iPhonie 17 Pro przy użyciu nowego teleobiektywu 200 mm, co zapewnia jeszcze więcej możliwości kadrowania.

Aplikacja Final Cut Camera 2.0 będzie dostępna w App Store jeszcze w tym miesiącu z możliwością bezpłatnego pobrania lub w ramach aktualizacji dotychczasowej wersji. Aplikacja Final Cut Camera 2.0 wymaga iPhone’a Xs lub nowszego modelu z systemem iOS 18.6 lub nowszym, przy czym niektóre funkcje wymagają systemu iOS 26 lub iPhone’a 17 Pro.

Źródło: Apple materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *