Polscy pracownicy marnują w sieci masę czasu
Według badań firmy Gemius, aż 93 procent pracowników korzysta w czasie pracy z Internetu w celach prywatnych. Najczęściej w godzinach pracy Polacy odwiedzają w Internecie serwisy społecznościowe, robią w sieci zakupy, a nawet płacą swoje prywatne rachunki. Takie zachowania to dla firmy nie tylko realne straty, ale także wzrost ryzyka zainfekowania sieci firmowej, a nawet utraty kluczowych danych firmowych. Według ekspertów z firmy STORMSHIELD, producenta rozwiązań UTM do kompleksowej ochrony sieci firmowej, samo wprowadzenie odpowiednich zapisów do regulaminu pracy lub rozmowy dyscyplinujące mogą na niewiele się zdać. Konieczne jest posiłkowanie się rozwiązaniami monitorującymi aktywność pracowników w sieci firmowej.
Cyberlenistwo (ang. Cyberslacking), czyli wykorzystywanie w godzinach pracy dostępu do Internetu w celach prywatnych, staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem, z którym na co dzień muszą borykać się pracodawcy. Obecnie pracownicy nie tylko przeglądają strony z wiadomościami czy udzielają się na forach internetowych, lecz także wchodzą na… strony pornograficzne. Według badań firmy Gemius prawie co drugi polski internauta odwiedza serwisy pornograficzne, a blisko 800 tys. użytkowników wchodzi na takie strony w pracy. Korzystanie z Internetu w celach prywatnych powoduje spadek efektywności pracownika, jego roztargnienie i straty dla firmy. Dodatkowo, w przypadku gdy pracownik odwiedza nieznane strony internetowe czy pobiera nielegalne pliki na komputer służbowy, wzrasta ryzyko infekcji sieci firmowej. Nie wspominając już o niebezpieczeństwie narażenia firmy na konsekwencje prawne, jeśli pracownik pobierze na komputer firmowy plik, który narusza prawa autorskie. Jednym ze sposób zwalczania przez pracodawcę opisanych wyżej sytuacji jest wprowadzenie jasnej polityki korzystania z Internetu w czasie pracy, czyli zasad określających zakres korzystania z sieci w godzinach pracy. Takie zasady powinny zostać wpisane do regulaminu pracy. Warto poinformować pracownika o obowiązujących zasadach, m.in. o tym jakich stron WWW nie może odwiedzać w firmie, o zakazie korzystania z prywatnej poczty czy o dokonywania prywatnych transakcji online z komputera firmowego. Złamanie tych reguł może skończyć się przykrymi konsekwencjami dla pracownika.
Skutecznym narzędziem monitorowania przestrzegania wprowadzonych zasad wśród pracowników może okazać się urządzenie typu UTM. Takie rozwiązanie prócz ochrony sieci firmowej przed atakami z zewnątrz, pozwala monitorować jakie strony odwiedzają pracownicy i dodatkowo umożliwia zdefiniowanie w jakich godzinach i jacy pracownicy mogą mieć dostęp do wskazanych stron WWW.
– Taki filtr stron (tzw. filtr URL) pozwala na blokowanie użytkownikom dostępu do wybranych stron internetowych. Jego skuteczność zależy od dostosowania stron sklasyfikowanych w bazie filtra. Kluczowa jest tu częsta aktualizacja filtrów, by były one dopasowane do aktualnie popularnych witryn. Niektóre rozwiązania posiadają filtry URL dedykowane na polski rynek, a więc blokują dostęp do popularnych serwisów takich jak Facebook, Wrzuta czy Pudelek – mówi Piotr Kałuża, Team Leader rozwiązań UTM firmy STORMSHIELD w firmie DAGMA.
Piotr Kałuża podkreśla, że jeśli pracodawcy uda się zmniejszyć o niespełna godzinę czas jaki przeznacza na tzw. Cyberslacking, to w ciągu roku firma może zaoszczędzić nawet 200 – 300 tysięcy złotych.
źródło: dagma.com