TechWydarzenia

Deutsche Telekom na targach MWC 2025: telefon AI, latająca stacja bazowa i samonaprawiające się sieci

  • Deutsche Telekom prezentuje telefon z asystentem AI
  • Magenta AI dla wszystkich
  • Odporna i oszczędna: wizja autonomicznej sieci przyszłości
  • Zasięg z nieba: latająca stacja bazowa i pierwszy SMS przez satelitę
  • Stare części smartfonów otrzymują drugie życie jako routery

Na tegorocznym Mobile World Congress (MWC) Deutsche Telekom postawił w centrum uwagi technologie oparte na sztucznej inteligencji – zarówno dla swoich klientów, jak i sieci telekomunikacyjnych. Pod hasłem „Shaping Technology for All” Grupa zaprezentowała w Barcelonie innowacje w zakresie łączności i aplikacji cyfrowych.
„Projektujemy technologię dla każdego. Przybliżamy ludziom innowacyjną moc sztucznej inteligencji: czy to w życiu codziennym, za pomocą naszego telefonu AI, aplikacji AI dla firm i sektora publicznego, czy też w naszych sieciach. Dzięki rozwiązaniom AI Deutsche Telekom poprawiamy jakość obsługi klienta i ułatwiamy życie. Kształtujemy sieć przyszłości – bezpieczną, samonaprawiającą się, odporną i oszczędną. Chcemy być firmą AI, która stawia człowieka w centrum”, powiedziała Claudia Nemat, członkini zarządu ds. technologii i innowacji, o ambicjach Deutsche Telekom na MWC 2025.

Koniec z „gąszczem” aplikacji AI: nowy telefon AI

W tym roku Deutsche Telekom po raz pierwszy zaprezentowało swój własny telefon AI – urzeczywistnienie wizji z ubiegłorocznych targów MWC. W przyszłości klienci zawsze będą mieli przy sobie wirtualnego asystenta: czy to zamawiając taksówkę, rezerwując stolik, czy do tłumaczeń w czasie rzeczywistym, czy też szukając odpowiedzi na dowolne pytanie – dzięki telefonowi AI wystarczy jedno dotknięcie lub polecenie głosowe. Asystent AI może również pomagać w robieniu zakupów, odpowiadać na e-maile bez konieczności przełączania się między aplikacjami, podsumowywać spotkania, tłumaczyć teksty i wiele innych. Podstawą rozwiązania jest cyfrowy asystent ze start-upu AI Perplexity. Dostęp do jego usług można uzyskać bezpośrednio przez ekran blokady lub przycisk zasilania, ale telefon AI oferuje również Google Cloud AI, ElevenLabs i Picsart jako dodatkowe funkcje.

Więcej „Magenta AI” – generatywne narzędzia AI dla każdego
Dzięki „Magenta AI” Deutsche Telekom łączy wybrane oferty AI od najlepszych partnerów w jednym miejscu: w aplikacji MeinMagenta, która oferuje najnowsze narzędzia wszystkim klientom – interaktywne i łatwe w użyciu. Już teraz dostępny jest asystent Perplexity, a kolejne aplikacje zostaną dodane na przełomie roku:

  • Google Cloud AI umożliwia rozpoznawanie obiektów za pomocą kamery smartfona w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie może się sprawdzić np. podczas zakupów na targu, gdy trzeba skompletować składniki na obiad, w tłumaczeniu papierowych instrukcji obsługi czy natychmiastowego tłumaczenia tekstu na drogowskazach i menu restauracji.
  • ElevenLabs może szybko i łatwo konwertować różne dane wejściowe, takie jak tekst, adresy URL lub dokumenty w zaawansowane podcasty.
  • Picsart oferuje spersonalizowane obrazy i przekształca selfie w różne style artystyczne w mgnieniu oka.

„Magenta AI” jest dostępna bezpłatnie dla wszystkich klientów w Nieczech w aplikacji MeinMagenta, z dowolnym smartfonem lub urządzeniem mobilnym. Główna wizja Deutsche Telekom stojąca za „Magenta AI” to demokratyzacja dostępu do najlepszych technologii generatywnej sztucznej inteligencji.

WiFi Sensing: WiFi jako system alarmowy
Deutsche Telekom zaprezentowało również nową technologię „WiFi Sensing”. Przekształca ona router w „cyfrowego stróża”: ze strefą wykrywania opartą na sygnałach WiFi z routera i innych urządzeń bezprzewodowych. Algorytmy analizują powstałą sieć sygnałów i wykrywają, kiedy coś się w niej zmienia – na przykład w przypadku włamania. Rozwiązanie działa bez kamer, nawet w trudno dostępnych miejscach, a wykryty ruch uruchamia alarm lub funkcje inteligentnego domu.

Z Europy dla Europy: sztuczna inteligencja dla klientów biznesowych i inteligentnych miast

Oprócz oferty dla konsumentów, Deutsche Telekom zaprezentowało rozwiązania przygotowane wspólnie z klientami z sektora publicznego i partnerami z przemysłu. Ponad 30 rozwiązań z dziesięciu krajów udowodniło, w jaki sposób sztuczna inteligencja może przyczynić się do wzrostu wydajności i zadowolenia klientów. Wśród nich znalazł się na przykład sąd „bez papieru”, w którym chatbot AI pomaga pracownikom sądu zaoszczędzić czas podczas wyszukiwania i analizowania dokumentów prawnych.

Cyberbezpieczeństwo: sztuczna inteligencja uszczęśliwia hakerów

Z laboratorium prosto na stoisko targowe: najnowsza generacja cyfrowych pułapek. Dzięki sztucznej inteligencji te tak zwane „honeypoty 2.0” są wydajniejsze pod każdym względem. Wymagają jeszcze mniej zasobów i dłużej trzymają przestępców z dala od „prawdziwych” systemów. Poprzednie rozwiązanie miało tę wadę, że atakujący stosunkowo szybko mogli zdać sobie sprawę, że zostali zwabieni tylko pozornymi lukami w zabezpieczeniach. Honeypoty AI reagują teraz tak, jakby żądanie hakera rzeczywiście odniosło skutek i zapraszają do dalszego dialogu. Sztuczna inteligencja symuluje tylko udane włamanie i jednocześnie monitoruje działania. W ten sposób Deustche Telekom uzyskuje również dane o taktyce i narzędziach atakujących.

Sztuczna inteligencja oparta o agentów: autonomiczna optymalizacja sieci w czasie rzeczywistym

W przyszłości sztuczna inteligencja zapewni nie tylko większe bezpieczeństwo w sieci, ale także wydajniejsze i płynniejsze działanie sieci radiowej (RAN). Deutsche Telekom i Google Cloud ogłosiły na MWC, że współpracują nad rozwojem „RAN Guardian Agent”. Wieloagentowy asystent AI zbudowany przy użyciu Gemini 2.0 może analizować zachowanie sieci w czasie rzeczywistym, wykrywać anomalie i wykonywać działania samonaprawcze w celu optymalizacji wydajności sieci. Oznacza to mniej zakłóceń, większe prędkości i ogólnie lepsze doświadczenia dla klientów Deutsche Telekom. Scenariusze użycia w przypadku wyjątkowo dużego obciążenia sieci to na przykład publiczne pokazy, koncerty lub nieoczekiwane zdarzenia, takie jak korki. Dzięki temu rozwiązaniu Deutsche Telekom i Google są pionierami w dziedzinie agentowej sztucznej inteligencji dla sieci i robią krok w kierunku sieci autonomicznych.

Zero bitów, zero watów: autonomiczna sieć jutra

Deutsche Telekom poszło o krok dalej, prezentując swoją wizję tego, jak mogą wyglądać sieci za dziesięć lat: sieć oparta na sztucznej inteligencji, która dynamicznie dostosowuje się do indywidualnych potrzeb klientów. Kierując się zasadą „zero bitów, zero watów”, przełomowy projekt sieci dostosowuje wydajność w czasie rzeczywistym i reaguje precyzyjnie, spełniając indywidualne wymagania klientów. Celem jest sieć, która zużywa tylko tyle energii i zasobów pasma radiowego, ile jest potrzebne do spełnienia intencji użytkownika – nie więcej i nie mniej.

Części smartfonów zyska drugie życie jako routery

Inny pokazany projekt również oszczędza zasoby: router DSL wykonany ze starych komponentów smartfonów. Deutsche Telekom zaprezentowało pierwszy na świecie funkcjonalny prototyp tego typu, w którym aż 70 proc. procent użytych komponentów elektronicznych pochodzi ze starych urządzeń, przeznaczonych do utylizacji. Płyta główna, procesor mobilny i układy pamięci ze starego smartfona są wykorzystywane jako „organy dawcy”, dzięki czemu oszczędza się zasoby i ogranicza emisję CO2. To krok do spełnienia zobowiązania Grupy Deutsche Telekom do osiągniecia obiegu prawie całkowicie zamkniętego w swoich technologiach i urządzeniach końcowych do 2030 roku. Na stoisku na targach MWC prototyp takiego urządzenia został zaprezentowany w ramach panelu dyskusyjnego, wraz z omówieniem praktycznych korzyści płynących z urządzeń o obiegu zamkniętym.

Dron staje się latającą mobilną stacją bazową, zapewniającą tymczasowy zasięg

Nie tylko inteligencja, ale także odporność sieci była kluczowym tematem na MWC. Zasięg naziemny nie zawsze jest dostępny lub osiągalny – na przykład w rezerwatach przyrody, terenach odległych od miast lub podczas klęsk żywiołowych. Jako pierwszy dostawca w Europie, Deutsche Telekom wdrożył drona w komercyjnej sieci, zapewniając łączność mobilną z wysokości 2,3 km. Bezzałogowy statek powietrzny (UAV) zapewnił zasięg na nieosłoniętym odcinku trasy podczas wyścigu narciarskiego „Jizerská 50” w Górach Izerskich w Czechach. Unikalne rozwiązanie latającej stacji bazowej, opracowane i przetestowane przez Deutsche Telekom zostało również zaprezentowane na stoisku w Barcelonie.

Pierwszy SMS wysłany przez satelitę

Na początku targów MWC Telekom i Google pokazały także kolejny krok w kierunku łączności Direct-to-Handset (D2H) za pośrednictwem satelity. Obie firmy ogłosiły pierwszy udany SMS wysłany i odebrany za pośrednictwem satelitów GEO z Google Pixel 9. Warto dodać, że pierwszy testowy SMS tego typu wysłany został w listopadzie 2024 r. w Grecji, dzięki współpracy Deutsche Telekom i jego spółki zależnej Cosmote. Teraz, rozwiązanie zostało przetestowane po raz pierwszy na komercyjnym smartfonie. Deutsche Telekom zamierza uruchomić pierwsze usługi przesyłania wiadomości bezpośrednio do urządzenia w Niemczech od końca 2025 r., co zbiegnie się w czasie z rosnącą dostępnością obsługujących tę technologię smartfonów.

Stoisko Telekom na targach MWC

Na stoisku o powierzchni około 1000 metrów kwadratowych, Deutsche Telekom podkreślało płynne połączenie między ludźmi, naturą i technologią. Imponujące logo 3D Telekom i angażujące prezentacje wciągały odwiedzających w interaktywne doświadczenie. Obrazy generowane przez sztuczną inteligencję i dynamiczne wizualizacje prezentowały wizję, produkty i usługi firmy.

Konferencję „Magenta Keynote”, z udziałem Claudii Nemat, członkinią zarządu ds. technologii i innowacji w Deutsche Telekom, można obejrzeć na stronie https://mwc.telekom.com.

Źródło: T-Mobile materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *