World Summit AI – dokąd zmierza Sztuczna Inteligencja?

Boimy się maszyn. Przerażają nas swoim skomplikowaniem, stechnicyzowaną duszą, surowością, brakiem reakcji na nasze potrzeby. Czy dlatego dążymy do tego, by były bardziej ludzkie? By mogły się uczyć, rozumieć, sprawniej komunikować, czuć? By przypominały ludzi?

Sztuczna inteligencja to w ostatnich miesiącach gorący temat i trend, który interesuje coraz więcej firm. Według appliedAI najbardziej aktualnego źródła agregującego podmioty pracujące nad inteligentnymi maszynami, ilość firm z tego sektora przekracza już 650. Ponad 140 z nich działa nad wdrożeniami konkretnych działań marketingowych. Kolejne 140 automatyzuje procesy wewnątrz przedsiębiorstw. Według globalnych badań firmy Accenture 85% pracowników na stanowiskach wykonawczych zamierza znacząco zainwestować w technologie powiązane z AI w przeciągu kolejnych trzech lat. Technologia ta obecna jest już szeroko w naszym codziennym życiu. Choć czasami nie zdajemy sobie z tego nawet sprawy. Dlatego tak istotne jest jej zrozumienie i przyglądanie się procesom, które ją kształtują. To, że w niedalekiej przyszłości będzie kształtować naszą rzeczywistość jest praktycznie pewne.

Witajcie w świecie sztucznej inteligencji

Chociażby z tych względów trzeba było wybrać się na konferencję World Summit AI w ramach projektu #techhumanized z T-Mobile. 2500 uczestników z 54 krajów, 120 mówców, dziesiątki prelekcji. Odbywająca się w Holandii konferencja, to zdecydowanie najciekawsza impreza poświęcona AI w Europie. W tym roku tematy zdecydowanie krążyły wokół trzech zagadnień. Integracji sztucznej inteligencji z innymi dziedzinami. Jej zastosowania w różnych branżach. A także wyzwaniami i zagrożeniami, jakie czekają na nas wraz z jej rozwojem. Zacznijmy od tego trzeciego tematu, bo pozwoli on lepiej zrozumieć samą ideę inteligentnych maszyn.

Czy mamy się czego obawiać?

Temat zagrożeń ze strony AI zdecydowanie należał do dominujących na World Summit AI. I w sumie nic dziwnego. Po raz pierwszy możemy stworzyć technologię, która zyska autonomiczny status. Albo też jak twierdzą scenarzyści dystopicznych filmów S-F przejmie kontrolę nad ludzkością. Tego typu dywagacje to jednak odległa przyszłość. Ponieważ aktualny stan rozwoju AI jest daleki od tego, do czego tak naprawdę chcielibyśmy inteligentną technologię wykorzystywać.

Nie zmienia to jednak faktu, że już u podstaw tworzenia inteligentnych algorytmów ich autorzy muszą zadbać o ich transparentność, uczciwość, odpowiedzialność, bezstronność i zorientowanie na człowieka. O czym na konferencji mówił Marco Vernocchi z Accenture. Większość z nas nie rozumie bowiem inteligentnych technologii. Jak również nie zdaje sobie sprawy, że rozwiązania takie jak chociażby Siri, Google Home czy Amazon Echo to rynkowe przykłady AI. Podczas swojego wystąpienia mówił o tym Ralf Herbrich z Amazona, tłumacząc oprócz pojęcia AI, powiązane z nią terminy machine learning i deep learning (o czym przeczytać możecie na poniższych ilustracjach).

World Summit AI

World Summit AI

W tej części konferencji prelegenci podkreślali jak ważne jest, by prace nad uregulowaniem zasad tworzenia inteligentnych algorytmów prowadzone były przez środowisko akademickie wspólnie ze światem biznesu i organizacjami rządowymi. Gary Marcus, z Uniwersytetu w Nowym Jorku, zajmujący się sieciami neuronowymi, stwierdził wręcz, że potrzebna jest nam międzynarodowa organizacja w typie instytutu CERN dla AI. Tylko wtedy uda się nam uniknąć zagrożeń i potencjalnej stronniczości systemów AI. W uproszczeniu – faworyzowania lub dyskryminacji ludzi przez zaawansowane algorytmy np. na tle płciowym, rasowym, wiekowym itd. Co może być konsekwencją przyswojenia przez sztuczną inteligencję niechcianych lub celowo umieszczonych w niej wzorców kulturalnych.

Integracja sztucznej inteligencji

Duża część wystąpień poświęcona była problemowi łączenia AI z biznesem, nauką, organizacjami rządowymi i NGO. Prelegenci przedstawiali projekty integrujące AI z e-commerce (sztuczna inteligencja Ebay’a wyceniająca produkty, które chcemy wystawić na aukcję), procesami obsługi klientów (Jan Morgenthal z Deutsche Telekom opowiadał o technologii machine learning, która pomaga rozwiązywać problemy dzwoniących na BOK klientów) czy z obszarami podejmowania decyzji. Mówiono o wykorzystaniu AI w diagnostyce medycznej, np. analiza danych historycznych, szukanie podobieństw, generowania wniosków dla lekarzy. Jak również w analizach prawnych, czyli research materiałów pod kątem sprawy. W bankowości np. podejmowanie przez algorytmy decyzji o pożyczkach i kredytach. A także o sprawach migracyjnych m. in. decyzje o przyznaniu wizy.

Według firmy Accenture, będącej głównym partnerem eventu, kluczową rolę w obszarze analizy i rozpoznawania sytuacji przez AI ma odegrać wkrótce technologia Computer Vision, oparta o analitykę obrazu video z kamer przemysłowych. Pozwoli ona na poprawę bezpieczeństwa, zarządzanie ryzykiem i przewidywanie niespodziewanych zdarzeń np. korków czy wypadków. W sklepach, co mocno kontrowersyjne, oparte o nią kamery, pozwolą natomiast na systematyczne analizowanie zachowań klientów i generowanie na tej podstawie określonych prognoz.

W sferze zrozumienia AI najczęściej padało natomiast sformułowanie NLP (Natural Language Processing). Czyli rozumienie przez urządzenia tego, co do niego mówimy i jednocześnie odpowiadanie na pytania człowieka w naturalny sposób. To, że z urządzeniami w przyszłości będziemy porozumiewali się przy użyciu głosu, to jeden z bardziej widocznych dziś trendów w obszarze technologii, z realnymi wdrożeniami na rynku konsumenckim, choćby w postaci asystentów głosowych.

Szerokie zastosowanie

Różnorodność prelegentów jakich można było spotkać na World Summit AI, to z pewnością jedna z największych zalet omawianej konferencji. Z jednej strony na panelach można było posłuchać przedstawicieli internetowego giganta Amazona – który nawiasem mówiąc wprowadza rozwiązania AI wszędzie, gdzie to tylko możliwe. Natomiast z drugiej Steve’a Chiena z NASA i Kalifornijskiego Instytutu Technologicznego, który opowiadał o inteligentnych czujnikach, monitorujących aktywność wulkanów na ziemi czy o łazikach marsjańskich, które w przyszłości same będą się naprawiać.

Zastosowanie AI prezentowane było w kontekście analizy danych generowanych przez miasto i jego mieszkańców (by na tej podstawie reagować w czasie rzeczywistym na wypadki czy korki). Jak również w kontekście zamawiania noclegu na internetowej platformie Booking.com. Czy też w zestawieniu z pracami „inteligentnej” księgowości, działu kadrowego lub osób z help desk, gdzie algorytmy pomagają przetwarzać ogromne ilości zapytań, dokumentów i statystyk. Zakres przedstawionych case study był więc naprawdę szeroki.

Gdyby podsumować konferencję jednym cytatem, to z pewnością byłyby to słowa wspomnianego już wcześniej Marco Vernocchi, z Accenture.  „Sztuczna Inteligencja będzie sercem dzisiejszych zmian społecznych, ekonomicznych, przemysłowych organizacyjnych, operacyjnych i pracowniczych.” Mam wrażenie, że nastąpi to szybciej, niż nam się wydaje. Dlatego też, musi zostać wykonane sporo pracy na wielu szczeblach, aby ten rozwój odbywał się w sposób kontrolowany.

 

źródło: t-mobile

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *