GSMOperatorzy GSM

T-mobile – bezpieczeństwo danych w nowoczesnej firmie

We współczesnym świecie firmy przetwarzają ogromne ilości danych, coraz częściej wykorzystując do tego celu urządzenia takie jak smartfony, tablety czy laptopy. Niestety im więcej sprzętów znajduje się w ekosystemie firmy, tym poważniejsze jest zagrożenie ze strony cyberataków czy utraty kluczowych dla biznesu danych. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na zapewnienie bezpieczeństwa danych w przedsiębiorstwie.

Coraz większą popularność wśród polskich przedsiębiorstw zyskuje rozwiązanie Bring Your Own Device (BYOD), w którym pracownicy korzystają z dostępu do firmowej sieci za pośrednictwem własnych urządzeń – laptopów, tabletów, a w szczególności smartfonów. Jak wynika z raportu „Nowoczesne IT dla MŚP” opublikowanego przez Ispos Mori w 2015 r., taka sytuacja ma miejsce w niemal połowie (46 proc.) polskich firm z sektora MŚP. Z jednej strony jest to rozwiązanie bardzo korzystne dla firmy, pozwalające zaoszczędzić pieniądze przeznaczone na zakup sprzętu, a pracownicy mają dostęp do służbowej skrzynki e-mail (zarówno będąc w biurze, lub na przykład w trakcie podróży służbowej lub w drodze do pracy), edytują firmowe dokumenty czy korzystają z aplikacji potrzebnych do wykonywania pracy. Z drugiej strony rozwiązanie to generuje wiele potencjalnych zagrożeń. Bezpieczeństwo prywatnych urządzeń, w szczególności smartfonów, często znacząco odbiega od normy, wiele osób w ogóle nie korzysta z programów zabezpieczających przed atakami w sieci, a urządzenia te zazwyczaj nie są nawet zabezpieczone kodem PIN. W przypadku kradzieży lub zgubienia smartfona naraża to w oczywisty sposób firmę na wyciek poufnych danych.

Niezależnie od tego czy nasi pracownicy korzystają z prywatnych czy służbowych urządzeń mobilnych, pomocne może okazać się rozwiązanie MDM (Mobile Device Management), oferowane przez firmę T-Mobile we współpracy z FancyFon. Umożliwia ono zarządzanie wszystkimi urządzeniami mobilnymi w firmie: od smartfonów, po tablety czy laptopy. Dzięki MDM, firmowe dane są bezpieczniejsze. W przypadku kradzieży urządzeń, istnieje możliwość ich lokalizacji, zdalnej blokady lub usunięcia danych. Co więcej wybrane dane ze smartfonów mogą być na bieżąco kopiowane i zabezpieczane na zewnętrznych serwerach, dzięki czemu nie ma ryzyka ich utraty w razie zgubienia, kradzieży lub uszkodzenia sprzętu. Pracownicy, którzy korzystają z własnych urządzeń, będą mieli również dostęp do firmowych aplikacji – a to wszystko w bezpieczny, niewymagający ich interwencji sposób. Dodatkowo, MDM ma możliwość zarządzaniem kodem PIN – zarówno hasłem do urządzenia, jak i opcjonalnie do aplikacji, co zmniejsza ryzyko wycieku danych, np. w przypadku kradzieży firmowego sprzętu.

Ochrona przed utratą danych

Kolejnym poważnym zagrożeniem jest niebezpieczeństwo utraty danych firmy. Poleganie wyłącznie na pamięci danego urządzenia czy serwerach firmy może okazać się zgubne. Wystarczy jedna szklanka wody ustawiona zbyt blisko komputera, by utracić – przynajmniej na jakiś czas – kluczowe dla firmy dane. Awarii lub zniszczeniu może ulec również firmowy serwer – o ile takowa go w ogóle posiada. Dlatego bardzo dobrym rozwiązaniem jest przechowywanie danych firmy w bezpiecznej chmurze. Oferowana przez T-Mobile usługa proDysk – poza automatycznym kopiowaniem plików firmowych na bezpieczne serwery – umożliwia również dostęp do danych z dowolnego urządzenia mobilnego: smartfona, tabletu czy netbooka. W razie potrzeby, usługa pozwala także na udostępnianie dokumentów innym osobom przez Internet (na przykład partnerom biznesowym) w bezpieczny, kontrolowany sposób.

Profesjonalne wsparcie

Lista czynników wpływających na bezpieczeństwo firmowych danych jest oczywiście dużo większa, a umiejętność sprawnego zapobiegania zagrożeniom wymaga nie lada wiedzy z zakresu IT. Firma T-Mobile przygotowała specjalną usługę – Zdalny IT Serwis. Dzięki niej, w zamian za symboliczną miesięczna opłatę, przedsiębiorca może skonsultować się z profesjonalną pomocą techniczną za pośrednictwem telefonu i wyjaśnić – między innymi – kwestie związane z bezpieczeństwem danych jego firmy. Infolinia serwisowa czynna jest przez siedem dni w tygodniu, od godziny 7:00 do 23:00.

 

źródło: t-mobile.pl